Search
Close this search box.
Over ons

Het team van CARE, don’t share bestaat uit professionals die zich allen op eigen wijze betrokken voelen bij de ervaringen van jongeren in de digitale wereld. Het team gelooft dat elke jongere recht heeft op een veilige en respectvolle digitale omgeving waarin jongeren zich veilig kunnen ontwikkelen.

Het besef dat online seksueel grensoverschrijdend gedrag kan leiden tot schaamte, angst, isolatie en sociale onveiligheid in de klas, in en rondom school, op straat en zelfs thuis, gaat hen allen aan het hart.

Het team is trots op deze veelomvattende bewustwordingscampagne en hoopt samen met alle betrokkenen een positieve impact te kunnen maken. De overtuiging is dat dit kan met ouders, scholen, zorgprofessionals, ambassadeurs én jongeren. Offline én online.

Met CARE don’t share wil het team bijdragen aan community building rondom dit onderwerp.

It takes a community to raise a child!

Wie is het team van CARE don’t share?
Cindy is de marketingmanager van CARE, don’t share: “Ik werk aan deze campagne tegen seksueel online grensoverschrijdend gedrag, omdat ik me zó bewust ben van het geluk dat ik had toen ik jong was. Toen ik een tiener was, bestond de online-wereld nog niet zoals die nu is. Dat gaf me de vrijheid om te experimenteren, te ontdekken, en fouten te maken zonder de angst dat die momenten voor altijd vastgelegd zouden worden of door de hele wereld bekeken konden worden. Die vrijheid gun ik ieder kind. Het idee dat jongeren vandaag de dag constant onder een vergrootglas staan en dat hun privéleven zomaar misbruikt kan worden, raakt me diep. Ik wil bijdragen aan een online omgeving waarin jongeren zich veilig kunnen voelen en zichzelf kunnen zijn zonder bang te hoeven zijn voor de gevolgen.”

https://cindyportengen.nl/

Patrick is de webdeveloper van CARE, don’t share en verantwoordelijk voor het vertalen van de vormgeving naar een functionele en gebruiksvriendelijke website:

Met de invloed van social media vind ik het enorm belangrijk dat niet alleen kinderen, maar ook ouders en opvoeders, geïnformeerd worden over de gevaren van online seksualiteit. Door het bespreekbaar te maken kan dit een hoop leed voorkomen en kan het draagvlak worden vergroot.

https://www.waldram-ict.nl

Mariska is de vormgever van CARE, don’t share:

“Als ik in mijn vriendenkring over dit project praat, krijg ik veel emotionele reacties. Ik merk dus dat dit onderwerp enorm leeft. Ik besef nu dat veel meer jongeren dan wij denken te maken hebben met online seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ik ben er dan ook echt trots op om aan dit project mee werken. Ook vind ik het heel erg tof dat zowel ouders, professionals én jongeren bereikt worden door de multimediale inzet. De vormgeving was een feestje om te doen. Met dit project wil ik meehelpen de online wereld een stukje mooier te maken.”

https://www.mariskahoffland.nl/

Solange is inhoudelijk producent van CARE, don’t share:

“Ik heb al aan veel projecten meegewerkt die over online veiligheid gaan. Wat ik zo goed vind aan dit project is dat de hele community erbij betrokken wordt. Een veilige online omgeving maak je met elkaar. Het gaat niet alleen over jezelf weten te beschermen en voor jezelf durven opkomen. Het gaat vooral ook over grenzen van anderen respecteren, je durven uitspreken tegen grensoverschrijdend gedrag en anderen helpen en steunen wanneer ze in de problemen zijn gekomen. Dit is echt zo belangrijk. Een uitspraak van een meisje dat slachtoffer was exposen is me altijd bijgebleven en raakt me nog steeds. Ze zei: “Wat ik nog erger vind dan alle gemene reacties, was de stilte van mijn vriendinnen. Ik voelde me zo alleen staan.”
Ik ben blij dat ik met dit project een bijdrage heb kunnen leveren aan meer bewustwording en concrete handvatten voor ouders en opvoeders om met vertrouwen met hun kinderen in gesprek te gaan.”

LinkedIn

Erynn is junior content creator van CARE, don’t share:

“Hallo! Als jonge content creator vind ik het bijzonder belangrijk om bij te dragen aan de CARE, don’t share campagne. Doordat ik zelf tot de jongere generatie behoor, begrijp ik hoe cruciaal het is om op een veilige en bewuste manier online actief te zijn. Met deze campagne wil ik niet alleen mijn leeftijdsgenoten ondersteunen, maar ook hun ouders, in het begrijpen en respecteren van online grenzen. Samen kunnen we werken aan een veilige en positieve digitale omgeving voor iedereen!”

LinkedIn

Jacqueline is de projectleider en ontwerper van CARE, don’t share:

“Ik was jarenlang hulpverlener van slachtoffers van seksueel geweld (12-23 jaar) en wat mij telkens weer in het bijzonder raakt is de dynamiek rondom slachtoffers bij grensoverschrijdend gedrag. Slachtoffers lijden vaak het meest door de reacties van naasten en betrokkenen. Een cliënte zei mij: “Het is wel erg dat mijn naaktfoto rondgaat, maar wat ze zeggen is nog veel erger.” Het shamen, blamen, exposen, etc. raakt mij diep. Waarom zou je als community een slachtoffer nog verder de grond intrappen, als je ook gewoon kunt helpen? Ik zag kinderen en jongeren hieraan stukgaan. Deze onveilige dynamiek heeft niet alleen impact op het slachtoffer maar op alle betrokkenen, uiteindelijk voelt niemand zich meer veilig en neemt het algehele wantrouwen en de eenzaamheid toe. Online en offline. Met deze campagne hoop ik bij te dragen aan de bewustwording, dat woorden en daden ertoe doen. En dat kiezen voor zorgzaamheid een logische reactie wordt. Als ouder, professional, betrokkene én jongere.”

LinkedIn

De ambassadeurs van CARE, don’t share spreken zich uit over online grensoverschrijdend gedrag op hun bekende kanalen en met een call to action:

Hun boodschap naar jongeren toe is: Geef respect, krijg respect.

  1. Ahmed Marcouch, burgemeester van Arnhem (LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter)
  2. Douwe Macaré, Nederlands Kampioen Skateboarden (Instagram)
  3. Gwen van de Zwan, maakte een documentaire over online haat, schrijver/journalist (Instagram)
  4. Iza Swart (Isza.Music), singer songwriter (Instagram)
  5. Jesse Laport, stadsdichter van Arnhem (Instagram)
  6. Jessie Maya, influencer (Instagram, YouTube)
  7. Jeroen van Holland, influencer (Instagram)
  8. Joyce Veenvliet (Bureau Arnhem), wijkagent Korenmarkt (Instagram)
  9. Madelief van Ginkel (Madestout), streamer op Twitch over gaming (Instagram, Twitch)
  10. Mats van der Graaf, podcaster/maker/youtuber (Instagram)
  11. Loesje, hèt Arnhems meisje (van de posters) (Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter)
  12. Paskie Rokus, gamer/presentator (Instagram, YouTube)
  13. Sameena van der Meijden, ultrarunner ex-slachtoffer (kampioen op de 100km) (Instagram)
  14. Yilmaz Uluçay (Instacop), wijkagent Presikhaaf (Instagram)

Onze speciale dank gaat uit naar het jongerenpanel van Willemeen, hun genadeloze en heldere blik in de opbouw van de campagne was onmisbaar voor het uiteindelijke ontwerp.

Ga naar de inhoud